درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 400
بازدید کل : 103698
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
طبق توافقنامه منعقد شده میان مقامات ناسا و یکی از زندان های آمریکا، مجرمان محبوس در این زندان، ساخت برخی قطعات کوچک برای ماهواره های ناسا را انجام خواهند داد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات مرکز تحقیقات Ames ناسا سال گذشته در جریان بازدید از زندان ایالتی «سن کوئنتین» متوجه شدند که این زندان مجهز به ماشین آلاتی است که می تواند برای ساخت قطعات کوچک ماهواره ها مورد استفاده قرار گیرد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 10 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

جام جم آنلاين: سرتيپ احمد وحيد دستجردي جانشين وزير دفاع گفت: تا سال 1390 ماهواره سنجشي جديدي در مدار 300 کيلومتري فضا قرار مي‌گيرد.

 

به گزارش مهر در قم ، جانشين وزير دفاع شامگاه سه‌شنبه در ديدار با آيت‌الله نوري همداني اظهار داشت: ما امسال برنامه‌اي براي توسعه موشک نداريم اما توسعه سيستم هاي فضايي مورد توجه خواهد بود.

وي افزود: همان طوري که در سال 87 ماهواره اميد در مدار قرار گرفته است ، در نظر داريم تا سال 1390 ماهواره سنجشي را در ارتفاع مناسب در مدار 300 کيلومتري قرار دهيم.

جانشين وزير دفاع با بيان اينکه وزارت دفاع در بخش هاي تحقيقاتي و دانشي و فناوري پروژه ‌هاي جديدي در دست تهيه دارد ، تصريح کرد: روز به روز برنامه‌ها و پروژه‌هاي جديدي در اين بخش تعريف مي‌شود که نمونه‌اي از اين دستاوردها در رژه نيروهاي مسلح در روز ارتش نمايش داده شد.

مردم نگران نباشند

وي به برخي پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي در حوزه‌هاي فضا ، هوافضا ، دريايي و زميني اشاره کرد و يادآور شد: مردم ما نگران هيچ تهديدي نباشند چراکه ما پيشرفت‌ها و توانمندي‌هاي خوبي در عرصه دفاعي و بازدارندگي داريم و توانايي مقابله با هر تهديدي در هر مکاني را در کمترين زمان ممکن داريم.

وحيد دستجردي اضافه کرد: اگر تهديدي در حوزه هوايي احساس شود ما در بخش پدافند هوايي تجهيزات کافي براي دفاع و مقابله را داريم و مي‌توانيم پرنده‌هاي باسرنشين يا بي‌سرنشين دشمنان را مورد هدف قرار دهيم.

جانشين وزير دفاع گفت: تجهيزات ما دفاعي است و تلاش ما اين است که در وهله اول از خودمان دفاع کنيم و اجازه هيچگونه تجاوزي را به دشمنان ندهيم.

تهديدات را جدي نمي‌گيريم

وي خاطرنشان کرد: ما تهديدات دشمنان را جدي نمي‌گيريم و اين تهديدات را به عنوان يک جنگ رواني تلقي مي‌کنيم.وزارت دفاع در بخش صنايع دفاعي برنامه‌هاي خوبي دارد، به خصوص در سال اول برنامه پنجم توسعه پروژه‌هاي جديدي تهيه مي‌شود و به ثمر مي‌نشيند که با توسعه تجهيزات نظامي در بخش نيروهاي مسلح، قدرت و عظمت جمهوري اسلامي به عنوان يک قدرت بين‌المللي در منطقه خاورميانه همگان را خيره خواهد کرد.

وحيد دستجردي اضافه کرد: امروز نظام با پشتوانه نيروهاي مسلح در مسير پيشرفت و توسعه گام بر مي‌دارد، به گونه‌اي که خود دشمنان اذعان دارند که ايران کشوري نيست که به راحتي تهديدپذير باشد.

وي با اشاره به تهديدات اخير کشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران ، گفت: ما اطمينان داريم که نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي آمادگي مقابله با هرگونه تهديد دشمنان را دارد و هراسي به خودمان راه نمي‌دهيم.

جانشين وزير دفاع اظهار داشت: امروز دشمنان جسارت ندارند که از راه زميني يا هوايي کشور ما را مورد تهاجم قرار دهند، مگر از راه دور که در اين زمينه نيز تدابير لازم انديشيده شده است.



سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

 

 

 

 

 

 

جدیدترین ماهواره هواشناسی روسیه به ثبت ویدیوئی از سیاره زمین پرداخته و در آن لحظات زیبایی از تبدیل روز به شب را به تصویر کشیده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تصاویر توسط ماهواره هواشناسی « Electro-L» روسیه ثبت شده که از وضوح بسیار بالای 121 میلیون پیکسل برخوردار است.
این تصویر زمین از ارتفاع 36 هزار کیلومتری سطح گرفته شده که ذر آن آبهای غنی دریا با زمین در تضاد قرار گرفته و ابرهای سفید از روی آنها عبور می‌کنند.
این ماهواره به ثبت این تصاویر زیبا در فاصله زمانی هر نیم ساعت یکبار پرداخته و و هر زمان که یک پدیده عجیب آب‌وهوایی شناسایی شود،‌عوامل اجرایی روسی می‌توانند از راه دور آن را برای ثبت تصویر در هر 10 دقیقه یکبار تنظیم کنند.
در این تصویر که هر پیکسل نمایشگر یک کیلومتر بوده، از ترکیبی از طول موجهای مرئی و نزدیک مادون قرمز استفاده شده تا پوشش گیاهی به رنگ قرمز دیده شود.
این ماهواره در ثابت مدار قرار داشته که به معنی برابر سرعت آن با چرخش زمین است و آنرا به شکل بی‌حرکت در یک نقطه از سیاره تبدیل می‌کند.
Electro-L در ژانویه 2011 به فضا پرتاب شده و از آن زمان به ثبت این تصاویر زیبا می‌پردازد.

منبع:ایسنا



شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چین با ارسال دو ماهوراه ناوبری دیگر به فضا، گام دیگری به تکمیل شبکه ماهواره‌ای مکان‌یابی و ناوبری خود نزدیک شد.
دو ماهواره جی.پی.اس چین به مدار ارسال شد
این پرتابها، پروژه سیستم بیدو را که دسامبر سال گذشته توسط چین اجرایی شده بود، به 13 ماهواره رساند.
این کشور برای دستیابی به پوشش جهانی قصد دارد تا سال 2020 تعداد 35 ماهواره را در مدار مستقر کند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شرکت «ریتئون» با استفاده از نقاط کوانتومی یک سیستم تدافعی جهت محافظت تجهیزات فضایی مانند ماهواره‌ها از گزند حملات ساخت سیستم پدافند ضدماهواره ای بر اساس نقاط کوانتومیموشکی ساخته است.

 آنها یک هدف مصنوعی متشکل از نقاط کوانتومی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف به گونه‌ای طراحی کرده و ساخته‌اند که تابش گسیلی آنها مشابه پروفیل تابشی تجهیزات فضایی است. نشان داده شده است که این هدف مصنوعی در بازسازی پروفیل تابشی تجهیزات بسیار دقیق‌تر است و از این رو می‌تواند تسلیحات ضدماهواره‌ای را از هدف اصلی منحرف کند و این کار را با کارایی بهتری نسبت به سیستم‌های تدافعی متداول موجود که از مواد پیرولیتیک مانند مشعل‌های منیزیم- وایتون - تفلون (MVT) برای تولید تابش شدید از طریق یک واکنش انرژی‌زا استفاده می‌کنند، انجام می‌دهد.



ادامه مطلب ...


شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شرکت ریتئون با استفاده از نقاط کوانتومی یک سیستم تدافعی جهت محافظت تجهیزات فضایی مانند ماهواره‌ها از گزند حملات یک سیستم پدافند ضدماهواره‌ای بر اساس نقاط کوانتومی موشکی ساخته است. آنها یک هدف مصنوعی متشکل از نقاط کوانتومی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف بگونه‌ای طراحی کرده و ساخته‌اند که تابش گسیلی آنها مشابه پروفیل تابشی تجیهزات فضایی است.
طرح شماتیکی از این سیستم پدافند ضدماهواره‌ای: سلاح ضدماهواره بجای ماهواره هدف به‌دنبال ابری از نقاط کوانتومی می‌رود.
نشان داده شده است که این هدف مصنوعی در بازسازی پروفیل تابشی تجهیزات خیلی دقیق‌تر است و از اینرو می‌تواند تسلیحات ضدماهواره‌ای را از هدف اصلی منحرف کند و اینکار را با کارآیی بهتری نسبت به سیستم‌های تدافعی متداول موجود که از مواد پیرولیتیک مانند مشعل‌های منیزیم- وایتون - تفلون (MVT) برای تولید تابش شدید از طریق یک واکنش انرژی‌زا استفاده می‌کنند، انجام می‌دهد.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماهواره نوید غیرفعال شدمدیر مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت در ارتباط با آخرین وضعیت ماهواره نوید علم و صنعت گفت: 12 فروردین ماه پایان ماموریت 60 روزه ماهواره نوید بود و ارتباط گیری با این ماهواره هر روز سخت‌تر می‌شود.
با توجه به اینکه مدت زمان ماموریت ماهواره نوید 60 روزه بوده با اعلام مسئولان، 14 فروردین‌ماه جاری پایان ماموریت این ماهواره اعلام شده بود.
حسین بلندی در پاسخ به پرسش مهر مبنی براینکه آیا ماموریت ماهواره نوید علم و صنعت بر مدار زمین به اتمام رسیده یا ادامه دارد، اظهار داشت: ماهواره نوید هنوز در مدار قرار دارد اما ارتباط گیری بسیار سخت شده است زیرا از محلی که بوده فاصله گرفته و ما عملاً ماهواره نوید را یک ماهواره غیرفعال می دانیم.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سقوط قطعات ماهواره نظامی روسیه در اقیانوس آرام آژانس فضایی فدرال روسیه اعلام کرد: قطعات ماهواره مخابراتی نظامی 'مولنیا 89-1' شنبه شب در اقیانوس آرام سقوط کرد
 قطعات ماهواره نظامی روسی که پس از عبور از جو زمینه در قسمت فوقانی جو نسوخته بود، شنبه شب در اقیانوس آرام سقوط کرد.
ماهواره مخابراتی نظامی 'مولنیا 89-1' در سال 1996 میلادی از ایستگاه فضایی 'بلستیک' در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.
بنا بر این گزارش، ماهواره‌های کلاس 'مولنیا' در سال 2006 میلادی با ماهواره‌های مدل 'مریدیان' جایگزین شدند.



پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

ماهواره جاسوسی آمریکا به فضا پرتاب شد موشک Alliance Delta 4 برای انتقال ماهواره جاسوسی آمریکا از پایگاه فضایی کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

 این موشک روز گذشته ساعت 23:12 به وقت گرینویچ از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ واقع در سواحل کالیفرنیا به فضا پرتاب شد تا ماهواره طبقه‌بندی شده آمریکا موسوم به NROL-25 را در مدار زمین قرار دهد.
این پرتاب چندین نوبت بدلیل بروز نقص فنی و شرایط نامناسب جوی لغو شده بود.
برای نخستین بار از بوستر موسوم به Delta 4 Mediumplus 5,2 در این موشک استفاده شده است که شامل دو بوستر موشک سوخت جامد دوقلو در کنار هسته Delta 4 است. با توجه به مأموریت جاسوسی ماهواره NROL-25 پخش زنده چند دقیقه پیش از پرتاب متوقف شد.
به گفته مقامات مسؤول، این نخستین پرتاب از مجموع چهار ماهواره جاسوسی متعلق به دفتر شناسایی ملی آمریکا (NRO) محسوب می‌شود که تا پایان سال 2012 میلادی به فضا پرتاب خواهند شد و قرار است ماهواره های جاسوسی طی پنج ماه به فضا پرتاب شوند.
این مرکز در هفت ماه پایانی سال گذشته میلادی نیز شش فضاپیمای اکتشافی به فضا پرتاب کرد.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نتایج مثبت اولین تست ماهواره های گالیلهدانشمندان فضایی اروپا اعلام کردند که اولین نتایج تست ماهواره های شبکه موقعیت یاب اروپایی در پروژه گالیله مثبت بوده است.
دو ماهواره نخست پروژه "گالیله" از برنامه رقابتی آژانس فضایی اروپا با "جی. پی. اس" آمریکا سرانجام پس از سالها انتظار اکتبر گذشته همراه با موشک سایوز ST-B از گویان فرانسه پرتاب شدند.
سیستم گالیله که شامل 30 ماهواره است که تا سال 2020 باید وارد عمل شوند بسیار پرقدرت بوده و قادر خواهد بود با دقت کمتر از 10 سانتیمتر موقعیتها را نشان دهد.
اتحادیه اروپا به ترتیب در سالهای 2005 و 2008 دو ماهواره آزمایشی این پروژه به نامهای Giove B و Giove A یا Astrium را به منظور آزمایش سیستمهای ماهواره ای در مدار قرار داده بود.
براساس گزارش اسپیس نیوز، این چهار ماهواره هسته اصلی پروژه گالیله را خواهند ساخت. اسا تضمین کرده است که گالیله از سه ماهه نخست سال 2014 سه سرویس خود را آغاز می کند.
این سرویسها عبارتند از: یک سرویس پایه (Open Service)، یک سرویس دولتی (Public Related Service) و یک سرویس جستجو و نجات (Search and Rescue Service)
از سال 2000 تا سال 2014 در مجموع 5 میلیارد یورو برای پروژه "جی. پی. اس" اروپا هزینه خواهد شد و از سال 2014 تا 2030 به یک میلیارد یورو دیگر برای هزینه های توسعه و حفظ ماهواره ها نیاز است.
اکنون محققان مرکز کنترل گالیله در مرکز فضایی فوچینو در ایتالیا که یکی از مراکز کنترل این پروژه عظیم اروپایی است اعلام کردند که سیگنالهای دقیقی را که عملکرد و کارایی این ماهواره های آزمایشی را نشان می دهند دریافت کرده اند.
علاوه بر مرکز فوچینو، مرکز کنترل پروژه گالیله در مونیخ آلمان نیز صحت عملکرد این ماهواره ها را تائید کرد.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد